Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, January 25, 2011

Emotional..

Everyday is a new day for me at preschool, everyday will bring a new experiences (InsyaAllah) and those cute faces sometimes teach me life.

Minggu ini tema di kelas adalah Keluarga Saya. Jadi kebanyakan pembelajaran berkisar tentang keluar; siapa dalam keluarga, peranan keluarga, adik beradik dsb.... Hari ini, saya membuka perbincangan tentang keluarga di rumah. Soalan saya " Siapa yang tinggal di rumah bersama kamu?".. Jadi macam-macam jawapan yg dilontarkan, yang pasti dengan ayah, ibu, abang, kakak, adik.. dan juga dengan nenek, atok, makcik dan pakcik.

Saya meminta mereka datang kehadapan untuk menceritakannya kepada rakan-rakan yang lain. Sungguh bersemangat mereka bercerita. Dalam keriuhan mereka bercerita, saya terperasan kelibat seorang murid saya yang agak senyap, tak banyak yang diperkatakannya bersama rakan-rakan. Matanya seperti berkaca-kaca. Pada mulanya saya fikir mungkin ada kawannya mengusik, tetapi tiba-tiba saya teringat cerita pembantu saya tentang keluarganya..

Ayahnya sudah agak berumur, cacat sebelah penglihatannya dan tempang. Hanya ayahnya yang membesarkannya serta kakak dan abangnya. Menurut cerita ayahnya - yang bercerita kepada pembantu saya semasa hari pendaftaran pra, ibunya pergi meninggalkan mereka tanpa kabar berita. Sehingga sekarang tidak pernah pulang menjenguk mereka.

Saya memanggilnya kehadapan kelas, dan ketika itu jugak airmatanya semakin laju mengalir. Hati saya hancur melihat airmatanya, namun saya tahan airmata saya dari mengalir. Saya mula bertanya soalan.

" Kenapa Rahmat menangis?", jawapannya cuma seduan tangis.

" Siapa tinggal bersama di rumah Rahmat?" tanya saya lagi, dia mula menjawab.

"Bapak, kakak, abang..." jawapannya terhenti disitu. Airmatanya mengalir laju.

"Mak tiada.." sambungnya lagi.

"Mak pergi ikut abangku.." seduannya makin kuat. Saya memeluknya erat-erat. Airmata saya masih ditahan. Tidak mahu saya menangis dihadapan kelas.

" Tak apa Rahmat, nanti bila-bila mak senang mak pulang la tu ya. Jangan nangis ya" kata saya cuba meredakan sedihnya. Walaupun saya langsung tidak tahu jika ibunya masih mahu menjenguk mereka lagi. Walaupun saya tidak tahu siapakan "abangku" yang dimaksudkannya. Setahu saya dia tiada abang yang lain selain abangnya Rahim yang masih di sekolah rendah. Saya mengesat airmatanya.

" Yang lain dengar sini ya, kesian Rahmat tiada ibu dirumah. Jadi kalau kita ada ibu, jangan buat jahat dengan ibu, dengar cakap ibu, jangan pukul ibu.. kalau tiada ibu kan sedih.." pesan saya untuk murid-murid yang lain. Tangan saya masih mendakap Rahmat. Murid-murid yang lain semua diam melihat Rahmat. Saya lihat di wajah mereka ada tempias kesedihan Rahmat, malah ada juga yang diam-diam mengalirkan airmata. Mereka juga tahu erti kesedihan itu.

Saya minta Rahmat pulang ketempat duduknya. Duduk sahaja Rahmat di tempatnya, rakan-rakannya mengerumuninya sambil mengusap-ngusap belakang dan kepala Rahmat, tanda simpati.

"Jangan nangis ya Rahmat." kata mereka. Rahmat hanya mampu tertunduk. Saya segera meminta mereka membuat tugasan. Saya minta mereka melukis keluarga mereka mengikut kreativiti masing-masing. Jauh disudut hati saya, saya berdoa agar Rahmat akan membesar dengan baik, dan terus berkelakuan baik sepertimana dia sekarang. Janganlah dia memberontak dan merosakkan hidupnya bila dewasa nanti.

Ya Allah, lindungi dan bimbinglah dia ke jalanMu Ya Allah... amiinn..


sokies

5 comments:

dieya said...

ohhh sokkies.. kisah ini sangat sedih! can i share it in my blog?

saphier81 said...

silakan.. no prob..:D

Unknown said...

semoga rahmat akan menjadi anak yg cemerlang dan akan membahagiakan ayahnya.....

JaJa'Z said...

begitu lah kanak2..selalu jujur dengan perasaan mereka masing2..semoga rahmat terus membesar dengan tabah...

hai sukies...sis coming from dieya's blog..

saphier81 said...

Semoga doa-doa kalian dikabulkanNya.. ameenn.